Офiцiйний сайт WOT

Історія танків: M3 Lee 07.08.2012


M3 Lee

M3 Lee в Тунисе. Чистка стволаВідносно цієї машини дуже доречно прозвучить прислів'я: «Перший млинець комом!» Справа в тому, що на момент прийняття в червні 1940 року Американської національної програми озброєнь, у США просто не було середнього танка, який можна було б пустити в серійне виробництво. В результаті, за вимогами документа передбачалося, що Америка повинна випускати до кінця 1940-го року 14,5 танків в день, а реально було не дуже зрозуміло, який танк взагалі будувати. Існуючий на той момент середній танк М2, готовий до виробництва, вже встиг стати абсолютно невідповідною кандидатурою через вкрай слабкі 37-мм гармати. 92 примірника його модифікації М2А1 було випущено з січня по серпень 1940 року виключно як тимчасовий захід, поки новий танк не буде спроектований і стандартизований.


Отже, 37-мм гармата М2 армію не влаштовувала категорично. Командувач піхотними військами США зажадав, щоб новий танк був оснащений знаряддям калібру мінімум 75 мм. Задачу цю слід було вирішити швидко, але в американських конструкторів просто-напросто не було вежі, здатної вмістити в себе знаряддя такого калібру. Виключно заради економії часу, конструктори вдалися до завідомо програшного рішення і пред'явили представникам Танкового комітету дерев'яний макет танка зі знаряддям калібру 75 мм, встановленому в спонсоні, розташованому в правій частині корпуса. Це «геніальне» конструктивне рішення здорово ускладнювало життя танкістам, тому що виключало можливість ведення кругової стрільби. Танку належало зображати з себе дзига.

До честі конструкторів, вони свідомо не вважали новий танк вдалим і позиціонували його як тимчасовий захід до моменту появи танка з 75-мм гарматою у повноцінній поворотній вежі. Військові вирішили, що буде випущено близько трьох з половиною сотень машин М3, а після цього виробництво буде припинено, щоб потім бути перебудованим для будівництва танків з нормальними обертовими вежами.

M3 Lee в сборочном цехуПитання будівництва танків на той момент взагалі було вкрай хворим для Америки. У неї просто не було необхідних виробничих потужностей. Був лише один невеликий державний завод Рок Айленд Арсенал, який просто не міг забезпечити виконання зростаючих запитів збройних сил. Треба було залучати приватних підрядників. Вибір стояв між підприємствами важкого машинобудування або автомобільними концернами. Рішення ухвалили на користь другого варіанту, оскільки важке машинобудування просто за своєю структурою більше призначено для випуску щодо штучної продукції. Автомобільним же фірмам було не звикати «гнати потік». Фірмі «Крайслер» було запропоновано навпіл з державою побудувати спеціалізований танковий завод в Мічігані. Держава при цьому ставала власником підприємства, а керувати ним повинен був сам "Крайслер". Крім того, налагоджувалося тісна співпраця нового заводу з Рок Айленд арсенал для забезпечення відповідності обладнання та технології майбутнього танка.

Розробку М3 почали конструктори з Абердіна. Новий танк отримував двигун, аналогічний М2 і таку ж підвіску. Гомогенна катана броня була посилена і поставлена на заклепки, аналогічні М2. Вежа і спонсоні були литими. Щоб зменшити небезпеку ураження екіпажу дрібними осколками і бризками окалини, бойове відділення було покрито зсередини пористої гумою.

Екіпаж налічував спочатку сім чоловік. Забиратися всередину машини і залишати її вони повинні були через бічні двері, люк в спонсоні і в командирській башточці. Танк мав дуже непоганий огляд. Вага машини становить 31 тонну.

M3 Lee на железнодорожных платформах

До лютого 1941 року був готовий проект нового танка і майже добудований танковий завод в Мічігані. Залишалося втілити ідею в металі і провести полігонні випробування. Дослідний екземпляр прибув на полігон в Абердіні 13 березня 1941 року. Випробування виявили цілий ряд недоліків - надмірну загазованість бойового відділення, вразливість дверей в бортах, високу ймовірність заклинювання знаряддя в спонсоні від потрапляння ворожого снаряда, слабкість підвіски. Все це належало усувати. Зате чудово проявили себе приводи вежі та стабілізатор знаряддя. Навіть при русі зигзагами по нерівній місцевості, наводчику було досить просто цілитися.

В результаті доопрацювань були прибрані двері (замінені на евакуаційний люк в днищі), виключений зі складу один член екіпажу, встановлено телескопічний приціл замість перископічного, і зроблено ще чимало змін. І в серпні 1941 року танк М3 був нарешті запущений в серію. Всього з серпня 1941 року по грудень 1942 року було випущено більше 3500 танків цього типу.


Крім того, що танк поставили на озброєння американської армії, його закуповували і англійці. Вони дали своєму танку ім'я «Грант», а американці «Лі» - за іменами генералів, учасників Громадянської війни в США.

M3 LeeЯк уже говорилося, М3 був танком, що випускався виключно «за відсутністю кращого». І тому велика частина машин вирушила по ленд-лізу до Британії та СРСР. Радянський Союз отримав 976 машин, розподілених по окремим танковим батальйонам, полкам і бригадам. Американський танк бився на всіх фронтах, брав участь в Курській битві, а одна машина навіть доїхала до Далекого Сходу. У Червоній Армії М3 не користувався великою любов'ю. У нього була недостатня прохідність, занадто високий силует і резино-металеві гусениці, вигорали, варто було тільки машині наїхати на вогонь. Нерухомий танк ставав легкою мішенню для ворожих гармат. Часто гусениці просто спадали. Величезні претензії викликала компоновка знаряддя в спонсоні, через яку танку було значно важче вести вогонь по противнику. Всі ці недоліки призвели до того, що в радянських військах М3 отримав невеселе прізвисько «БМ-6» (братська могила на шістьох).

У військах союзників М3 був уже до 1944 року повністю замінений «Шерманом», в радянських від нього теж у міру сил позбувалися. Але навіть після війни в Південно-Східній Азії ці танки продовжували застосовувати в бою. На їх базі також було розроблено чимало іншої техніки - починаючи від самохідних знарядь і закінчуючи інженерними машинами.

Обговорити матеріал можна тут.

Рендери даної машини у всіх дозволах можна скачати тут.


джерело: worldoftanks.ru
ВгоруВгору

:: ВСI НОВИНИ ::



Другий загальний тест оновлення 0.9.5

Шановні гравці!

В рамках загального тесту став доступний спеціальний клієнт World of Tanks версії 0.9.5_test2, який призначений тільки для гри на тестовому сервері.

Що нового у версії 0.9.5?

Особисті бойові завдання - нові завдання, за виконання яких гравці зможуть отримувати різні нагороди аж до унікальних високорівневих танків. Основні відмінності від існуючих бойових завдань - безстроковість виконання і можливість вибрати, яку саме задачу виконувати.
Нова британська техніка: танки і ПТ-САУ *.
Три нових карти: «Міттенгард», «Загублене Місто», «Зимовий Руінберг»